Imatran Seudun SähköSanomat
Imatran Seudun Sähkö
Asiakkaille 5.8.2020

Puhelinmyynnissä käytetään arveluttavia keinoja

Lue tästä ohjeet, mitä voit tehdä, jos saat puhelinmyyjältä vahvistuksen sähkösopimuksesta, jota et omasta mielestäsi ole tehnyt.

Mitä tehdä, jos saat aiheettoman sähkösopimuksen

Moni suomalainen on saanut soiton puhelinmyyjältä, joka on myynyt aggressiivisesti sähkösopimusta. Eteen on myös saattanut tulla tilanne, jossa sopimus ei olekaan vastannut puhelimessa sovittua tai sopimus on syntynyt tilanteessa, jossa kuluttaja on luullut pyytäneensä tarjoukseen vain lisätietoja. Paikallisvoiman kesäkuussa teettämän tutkimuksen mukaan jopa joka kolmas suomalainen on kokenut epäasiallista sähkönmyyntiä kuluneen vuoden aikana. Saman tuloksen puhelinmyynnin tilasta toistaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) tuore selvitys. Joskus puhelusta voi saada kuvan, että soittaja edustaa omaa tai paikallista sähkönmyyjää, vaikka todellisuudessa sopimuksen tarjoaja on täysin eri yhtiö. Puhelimessa tehtyjen tarjousten kanssa kannattaa kuluttajien olla tarkkoina ja tehdystä sopimuksesta tulee aina saada sopimusvahvistus. 

Puhelinmyynti kuriin lainsäädännöllä 

KVV:n tutkimuksen mukaan yli puolet vastaajista oli huolissaan siitä, että puhelinmyyjä saattaa huijata heitä. Valtaosa kuluttajista olisi myös valmis kieltämään puhelinmyynnin kokonaan. Tällä hetkellä puhelinmyynti on sallittu henkilöille, jotka eivät ole sitä erikseen kieltäneet. Apua ongelmaan toivotaan jatkossa löytävän lainsäädännöstä. Yksi tällainen vaihtoehto olisi Euroopan komission valmistelema sähköisen tietosuoja-asetuksen (ePrivacy) malli, jossa puhelinmyynti olisi sallittu vain niille kuluttajille, jotka ovat antaneet siihen etukäteen luvan. Malli on jo nykyisin käytössä sähköposti- ja tekstiviestimarkkinoinnissa. 

Mitä tehdä, jos saat puhelinmyyjältä vahvistuksen sähkösopimuksesta, jota et mielestäsi ole tehnyt? 

Perusteettoman tilausvahvistuksen saatuasi, asiaan kannattaa reagoida heti. Jos sopimuksen peruuttamisaika on voimassa, ilmoita sinua lähestyneelle sähkönmyyjälle, että haluat peruuttaa sähkönmyyntisopimuksesi. Sähkön etämyynnissä kuluttajalla on aina oikeus peruuttaa sopimus 14 päivän kuluessa siitä, kun sopimus on puhelimessa tehty. 

Miten kiistää sähkösopimus? 

Jos sähkösopimus on tehty ilman asiakkaan suostumusta, asiakas voi kiistää sopimuksen. Tällaisessa tapauksessa kannattaa mahdollisimman pian olla yhteydessä kyseiseen sähkönmyyjään ja ilmoittaa sopimuksen kiistämisestä. Kiistämistapauksissa asiakkaan kannattaa ensisijaisesti olla itse yhteydessä myyjään. Kuitenkin jos sähkönmyyjää on hankala tavoittaa tai myyjän kanssa on muita epäselvyyksiä, voi myös verkonhaltija yrittää sopimuksen kiistämistä asiakkaan puolesta. Tällöin tarvitaan kirjallinen valtuutus asian hoitamista varten. Imatran Seudun Sähkönsiirto Oy voi yrittää kiistää omalla jakeluverkkoalueellaan sijaitsevien kohteiden sopimuksia, joten voit tehdä kiistämisilmoituksen esimerkiksi verkkosivujemme kautta:   

https://www.issoy.fi/sahkonsiirto/palvelut/sahkonmyyntisopimuksen-kiistaminen

1 kommentti

Veli-pekka siilamo 11.7.2020 klo 13:41

Joo olen joutunut hyvä etten tappeleen parin vaasan sähkön myyjä tyypin kaa ja ei meinanneet millään lopettaa että sit palo päreet ja tuli annettua täyslaidallin. Mua vituttaa tommoset saatanan firmat,jotka tota tekevät!

Kommentoi artikkelia

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

*
*

Kestävä sähkösopimus
Ekologisuutta ja edullisuutta ajattelevalle
Hinta alk.
5,69 snt/kWh
Perusmaksu
0 €/kk e-laskulla
Tutustu

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa Imatran Seudun Sähkön uutiskirje sähköpostiisi niin pysyt kärryillä ajankohtaisista asioista ja tiedät mistä kaupungilla puhutaan.

Siirry tilaamaan

ISSN 2670-2207 (painettu)
ISSN 2670-2649 (verkkojulkaisu)

Sähköyhtiö sinuu varten.

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelumme palvelee:
ma-pe klo 9-15

puh. 05 683 5209

asiakaspalvelu@issoy.fi