Energiaa ja loistavan hyväntuulista palvelua Imatralta koko Suomeen
Teksti: Jussi Selenius
Tänään jokaisen suomalaisen on mahdollista saada imatralaista energiaa – Imatraa töpselistä – tarvitsi sitä sitten kodin lämmittämiseen, akuuttiin matkapuhelimen akun lataukseen tai sähköautoiluun.

Imatra on suomalaisen sähkön alkulähteitä ja Imatrankosken voimaa on hyödynnetty jo teollistumisen alkuajoista lähtien. Imatran Seudun Sähkö perustettiin yli 90 vuotta sitten ja siitä kehittyi heti suomalaisen energian edelläkävijä, joka mahdollisti Imatrankosken energian valjastamisen suomalaisen yhteiskunnan kehittämiseksi. Yhtiön juuret ovat pysyneet sodasta ja muista suomalaista yhteiskuntaa mullistavista tapahtumista huolimatta samoina.
Sähköyhtiön toiminta Imatralla on ollut pitkäikäistä. Samalla on ollut helppo luottaa siihen, että pitkän historian omaava yhtiö toimii luotettavasti, palvelee hyvin ja sähkön toimitusvarmuus on kiitettävällä tasolla. Aloimme miettiä, miten helposti tämän päivän jatkuvassa muutoksessa unohtuu se tärkeä työ, jota olemme täällä tehneet, aluksi Imatran seudun alueella ja nykyisin ympäri Suomea, ja teemme myös tulevaisuudessa.
Päätimme aloittaa projektin, jonka tarkoituksena oli yhtiön asiakaslupauksen muodostaminen. Lopputuloksena syntyi asiakaslupaus, jonka tarkoitus on tarjota asiakkaille hyödyllistä ja tarpeellista tietoa yrityksestä. Se on konkreettinen, tiedottava ja tuo esille yrityksen tarjoaman palvelun hyödyt. Projektin yhtenä tavoitteena oli myös tuoda entistä paremmin esille tekemämme työ ja samalla innostaa omaa henkilöstöämme tekemään töitä yhteisen päämäärän eteen, jotta yhtiömme olisi täällä myös seuraavat 90 vuotta.
Miten ja missä asiakkaamme sitten näkevät tai kokevat asiakaslupauksen?
Tavoitteenamme on, että asiakaslupaus on toimintaamme ohjaava tekijä. Pyrimme tuomaan asiakaslupauksen esille asiakaskohtaamisissa, markkinoinnissa ja viestinnässä. Olemme jo noudattaneet lupausta esimerkiksi olemalla kuluttaja- ja yritysasiakkaidemme luona entistä enemmän tämän vuoden aikana. Olemme myös uusimassa asiakastietojärjestelmäämme, jonka yhtenä tavoitteena on parantaa asiakaskokemusta verkkoasioinnissa. Uusi järjestelmä on suunnitelmien mukaan toiminnassa ensi vuoden aikana.
Tarjoamme asiakkaillemme iloista karjalaista palvelua ja ratkaisuja tämän päivän energiatarpeisiin. Digitalisoituvassa maailmassa tehtävämme luotettavana sähkön tarjoajana on entistäkin merkityksellisempi yhteiskunnan toimivuuden kannalta. Siitä hyvä osoitus oli viime vuoden ennätyksellisen hyvä sähkön toimitusvarmuus.
Haluamme olla moderni energia-alan toimija ja mahdollistaa alueellisen hyvinvoinnin ja kehittymisen. Poikkeuksellinen omistajapohjamme ja kansainvälinen liiketoiminta tekevät meistä uniikin energiayhtiön, ja yli 2000 tavallista karjalaista omistajaa ohjaa meidät luonnollisesti tukemaan paikallisyhteisöämme. Olemme jo vuosia tukeneet alueen kulttuuritapahtumia, junioriurheilua ja lisänneet koululaisten energiatietämystä.
Sähköenergian saaminen markkinoilta on nykyisin helppoa ja hintakilpailukin toimii. Kuluttajalle tärkeintä on sähkön toimitusvarmuus ja siinä ei kilpailua ole, joten ISSS:n luotettavuus on meille Imatralaisille kaikkein tärkeintä. Varmuus on parantunut, mutta se ei vielä koske koko verkkoa, joten työtä on tehtäväksi. Säävarmuusinvestointien kulut alkoivat näkyä siirtolaskussani 2017, kun tuli ensimmäinen korotus (10% ilman sähköveroa). Sen jälkeen on tullut kaksi korotusta lisää 19% ja 14%. Maksujen noususta huolimatta varmuus ei ole lisääntynyt, kun asun alueella johon parannukset eivät vielä ulotu. Toivottavasti kohta. Absoluuttisen varmaa sähkön toimitusta en tarvitse, joten parannusten ylimitoitusta en kannata. Eniten kiinnostaa mitä tapahtuu ISSS:n siirtohinnoille sitten, kun parannukset on tehty. Jatkuuko moneen kertaan korotettujen maksujen laskutus vaikka investointikulut on jo maksettu vai alennetaanko tariffit kohtuulliselle tasolle takaisin ?
Verkon ylläpitohan on jatkossa halvempaa, kun siitä saadaan säävarma.